Dag13 Vilhelmina-Gällivare - Reisverslag uit Gällivare, Zweden van patrickenyvette - WaarBenJij.nu Dag13 Vilhelmina-Gällivare - Reisverslag uit Gällivare, Zweden van patrickenyvette - WaarBenJij.nu

Dag13 Vilhelmina-Gällivare

28 Juni 2015 | Zweden, Gällivare

Na een slechte nacht met rond 23:00 polen die opeens nog kwamen binnenkomen. Een vogel die bijna een paard nadoet, die horen we trouwens deze vakantie wel vaker, en een vrachtwagen die rond 5uur 3kwartier lang een piepgeluid maakt. Erg irritant was het, dus rond 7uur de tent ingepakt en half 8 gingen we rijden voor de rit naar de poolcirkel. We zagen al snel onze eerste rendieren weer en later ook grotere groepen, tellerstand zon 200rendieren nu. We wouden na 1,5uur rijden even een supermarkt binnen om wat voor ontbijt te regelen, maar het duurde 3uur voor we er 1 tegenkwamen. Zo rustig is het hier in hoge noorden, wel 2verlaten tankstations en 2 supermarkten gezien, kan blijkbaar niet meer uit in dit rustige gebied. Dus ons ontbijt werd gelijk de lunch. Tegen 15:00 bereikten we de poolcirkel onder Jokkmokk, hier is op een paar witte stenen na een een restaurant/souvenirsshop niet veel anders. Die witte stenen geven de poolcirkel zelf aan. Binnen kon je als bewijs een certificaat halen dat je op de poolcirkel geweest was, dit maar ff gedaan.(kosten 5euro). Daarna zijn we snel doorgereden naar Gällivare, dik uur verder rijden was het, maar wat een genot deze camping. Het is hier goedkoper, gratis wifi en gratis wasmachine, meer zonuren haha, en gewoon ruimer sanitair. Dus camping in idre, wij waren niet helemaal tevreden.